מסע למסתורי אגמון החולה...

בואו הצטרפו למסע של קסם לגדות ובסבך של אגמון החולה, בואו ללוות מיליוני הציפורים בדרכן ל"חרוף" באפריקה.

 

ממסעות משפחת רוזנברג והפעם לאגמון החולה...

מי שמכיר אותנו יודע כי מספר פעמים בשנה אנו יוצאים בהרכב משפחתי מלא (על זקנינו וטפינו) על מנת לתור ולדעת שכיות החמדה הפזורות ברחבי ארצנו כחול אשר על שפת הים.

הפעם בחרנו לתור את אגמון החולה. התמקמנו לנו לסוף שבוע ארוך במספר צימרים בשדמות דבורה לא הרחק מהר תבור. אווירה משפחתית נעימה קיבלה את פנינו במושב הירוק הנטוע בעצי פרי נשירים ובמטעי זיתים רבים. חצר סגורה בשיחי הרדוף פורחים וריחניים. הזהרנו הצעירים שלא לקטוף מפרחי ההרדוף מאחר והנם רעילים, אפילו העזים השחורות של הכפריים הערבים שאוכלות מכל הבא לפה נזהרות משיח ההרדוף. בין ההרדופים עלו ופרחו להם עצי אזדרכת שניחוח פריחתם המבושמת השרה אווירה מסתורית משהו. שנים ארוכות עץ האזדרכת נקרא בפינו 'בומבלך' מאחר ופיריו הרעיל נראה ככדור קטן ואנו היינו נלחמים בזריקת ה'בומבלך' אחד על השני, בעיקר בימי ראש השנה ויום הכיפורים. הלאה נראו פה ושם עצי ברוש רמי צמרת שצורתם מזכירה מעין נרות נשמה, יתכן וזו הסיבה להימצאות ברושים רבים בבתי הקברות.

לעת ערב הדלקנו מדורה ובה הנחנו להם להיצלות לתפוחי אדמה, עגבניות, בצלים, קלחי תירס וחצילים. איזו שמחה לכל ילדי השבט שמעדיפים ירקות צלויים על פני בשרים. איך נראנו לאחר רגעים משעשעים של אכילת תפוחי אדמה לוהטים ומפויחים שהשאירו חותם שחור ומפויח על פני כולם. כדרכנו בקודש חלק מאיתנו הכין "שיעורי בית" על מאסת הביו חי הנמצאת באגמון הביצתי, כמו על משטח הכבול המצוי בקרקעיתו, ששימש בעבר כחומר בעירה למתגוררים לגדות האגם. אל כל החגיגה הזו צורפו מגדירים לצמחים ובעלי חיים.
 

 

"בסתר קנה וביצה", איוב פרק ח', פסוק 21.

"בסתר קנה וביצה", איוב פרק ח', פסוק 21. כך מתאים ויאה לפתוח סיפור מסענו...

החולה ממוקמת בלב השבר הסורי / אפריקאי ונמצאת ממש על מסלול הנדידה של הציפורים. בעונות המעבר ניתן לצפות בלהקות אדירות של ציפורים העושות דרכן ל- חרוף מלשון חורף, באפריקה, ולעת אביב עושות דרכן חזרה לאירופה המתעוררת. יש אומרים כי (אני לא ספרתי) בחולה נצפים כ-300 מיני וסוגי ציפורים. דוגמת העגורים, אותם עופות גדולים שחלקם גורם נזקים לחקלאים, החסידות העומדות על רגל אחת, כאן המקום להזכיר כי בסיפורי העם האירופאים נוטים ליחס לחסידות את בוא התינוקות לעולם. יתכן והדבר נובע מצורת הקן של החסידה המזכיר עריסת תינוק, יתכן גם שהחסידות המבשרות את בוא האביב עם חזרתן לאירופה, אותו אביב המהווה צמיחה, לבלוב, פריחה וסימן לחיים חדשים.

 
 

 

מצבור עצום של עופות...

עוף גדול נוסף שאיווה לו למשכן את החולה הוא השקנאי, עם המקור והשק התלוי לו למטה לאגירת דגים. המשכנו לספר על עופות מים נוספים, חופמאים, סיקסקים, שלדגים / שרקרקים, אנפות מסוגים שונים ולא שכחנו להזכיר פרפרים, כמו תמיד עלה לו 'אפקט הפרפר' שמשק כנפיו בקצה ארץ מותיר רישומו ומורגש בקצה עולם.
 

אגדת עם אודות השפמנון

לסיום, סיפרתי אגדת ילדות אותה שמעתי לפני כ- 55 שנים מבדואי בצפון הקשורה בימת החולה* (ימת סומחי בערבית) - בתחילת שנות העשרים של המאה שעברה גרה לה על שפת האגם משפחה בדואית קשת יום שמצאה פרנסתה בדוחק מדיג באגם, כל בוקר היו עלי ובנו סובחי יוצאים למצוא מזלם באגם. יום אחד, לאחר שכל ניסיונותיהם לדוג דגים העלו חרס, האב השיט חזרה לגדה את סירתו (בערבית נקראת סומחיה) כדי לנוח וביקש מסובחי בנו להשגיח על הרשת ועל החכות. לא חלף זמן רב והנה טלטולים עזים בחוט החכה - אות וסימן לדג שנלכד. סובחי גלגל והעלה בזהירות את החכה והנה נלכד לו דג גדול השייך למשפחת השפמנונים. לפני שסובחי המם את הדג בראשו פתח הלה את פיו והבטיח לסובחי כי אם ישחררו, יעניק לו יהלום רב ערך. סובחי התלבט מאד, מחד זה היה הדג היחיד שהם דגו באותו יום והיה אמור לשמש כמאכל למשפחה, מאידך איך יסרב לקבל יהלום רב ערך שיעזור למשפחתו, סוף דבר נכמרו רחמיו של סובחי ושיחרר את הדג שהכה בזנבו, צלל המימה ומאז טרם שב!!! מסקנה - אם תפסת דג המדבר בלשון בני אנוש, תפסת יהלום, אל תשחררו!
 

מגלים בדרכנו ,עולם ומלואו...

ועתה למסע עצמו... השכמה עם שחר ויציאה צפונה בכביש 90 עד אחרי ראש פינה ויסוד המעלה פנינו ימינה ושלט גדול הפנה אותנו לאגמון. לאחר שהסדרנו הכניסה עלינו על עגלה רתומה לטרקטור, אותו הוביל מדריך נחמד ובעל ידע. חלק מאיתנו עשה את הדרך רגלית, התחלנו במרכז המבקרים ולאחר מכן עלינו לכיוון המצפור. עולם שלם נגלה לנו, מולנו היתמרו להם הרי הגולן, אשר מעליהם החלה לזרוח השמש. בגבנו הרי הגליל העליון ובקצה הצפוני שלהם הרי נפתלי, בקצה הצפון מזרחי היתמר לו מעלה, גבוה מעל כולם רכס הרי החרמון. התחלנו בהליכה איטית כאשר אנו משתדלים לא להחמיץ אף בעל כנף או בעל חי. המצלמה של שגיא, בני, החלה בתיעוד העולם המופלא. נוטריות שהפגינו זריזותם במים כמו התמרקות הפרווה לאור קרני השמש העולות. תן בודד שחיפש לו טרף למרות השעה הבלתי שגרתית. פה להקת עגורים ושם חסידות ושקנאים במאות ואלפים מחזה מרנין שלעיתים מכסה הוא את עין השמים ונילווה אליו רעש משק הכנפיים מחריש אוזניים.
 

דגים, ציפורים, דייגים, תנים ומה לא?

מספר רב של צבי ביצה משתובבים ונהנים להם בין שיחי נופר צהוב. לגדת המים יושב לו דייג ממתין בסבלנות אין קץ לדג שיעלה בחכתו. בדרכנו חולפים אנו על פני גשרון עץ מאורך המוליך אל לב המים. והמחזה שניגלה מרהיב: מגוון צמחי ביצה פפירוס וגומא, 'ערמות' של עופות מים, שקנאים שנראים מאימים, ברווזים אפורים וחלקם צבעוניים. אגמיות שטורחות לשוט הלוך ושוב כדי למצוא מזונם. בהמשך ניצב לו בדד שרקרק צבעוני על קנה סוף רועד ברוח ומתחת התעופפו להן מיני שפיריות בצבעים שונים, בחלל האוויר חברו יחדיו קולות קרקור הצפרדעים, געגוע הברווזים ומשק כנפי השקנאים לסימפוניה אחת גדולה ומרעישה אותה ניתן לשמוע רק בימת ה-ביצה.
 

 

אחרית דבר למסע באגמון

תם לו עוד סיור / מסע שכולו חוויה והנאה אחת גדולה.
יש לנו ארץ נהדרת ושמורות טבע שהן שכיות חמדה.
.
 

לתמונות נוספות במצגת שפורסמה באתר באבמייל - לחצו כאן

 

תמונה ראשית: אליעזר שוורץ, ירושלים.


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל