וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק, בֶּן-אַבְרָהָם - בְּנִי, אִם-חָכַם לִבֶּךָ יִשְׂמַח לִבִּי גַם-אָנִי

שפתו ופרשנותו של מדרש רבה, היא עברית מעורבת בארמית גלילית עם מילים יווניות. שפתו קרובה ללשון התלמוד הירושלמי ולמדרשי האגדה הקרובים לו בזמן עריכתם. המדרש מתאפיין בלשון תמציתית ובמונחים האופייניים לו בציטוט פסוקים מהתנ"ך. לפני כעשרים שנה חקרתי תופעת השימוש בשיטת פרשנות זו ובס"ד מצאתי כי היא בדרך הרמז.

הקדמה
פרד"ס התורה - כל ענין בתורה, ניתן להתפרש בארבע דרכים: פשט, רמז, דרוש, סוד.
פשט = פשוטו של מקרא.
רמז = דברים הנרמזים בראשי תיבות, גימטריאות, כתיב חסר ויתר ורמזים שונים.
דרוש = הלכות ואגדות הנלמדות מהתורה לפי כללים קבועים.
סוד = הקבלה, חכמת הנסתר.

שפתו ופרשנותו של מדרש רבה
שפתו של המדרש היא עברית מעורבת בארמית גלילית עם מילים יווניות. שפתו קרובה ללשון התלמוד הירושלמי ולמדרשי האגדה הקרובים לו בזמן עריכתם.
המדרש מתאפיין בלשון תמציתית ובמונחים האופייניים לו בציטוט פסוקים מהתנ"ך.

לפני כעשרים שנה חקרתי תופעת השימוש בשיטת פרשנות זו ובס"ד מצאתי כי היא בדרך הרמז. כמוכח בדוגמה הבאה:
(מדרש רבה פרשה סג משנה א') ואלה תולדות יצחק בן אברהם (משלי כג) גיל יגיל אבי צדיק ויולד חכם ישמח בו גילה אחר גילה בזמן שהצדיק נולד (ישעיה ו) ויהי בימי אחז וגו' אמר רבי הושעיא אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ב"ה רבון כל העולמים ווי שמלך אחז אמר להן בן יותם הוא ואביו צדיק ואיני יכול לפשוט את ידי בו ויולד חכם ישמח בו ר' לוי אמר מנין אתה אומר שכל מי שיש לו בן יגע בתורה שהוא מתמלא עליו רחמים ת"ל (משלי כג) בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני ר"ש בן מנסיא אומר אין לי אלא לב אביו של בשר ודם מניין שאפילו הקב"ה מתמלא רחמים עליו בשעה שהוא יגע בתורה תלמוד לומר ישמח לבי גם אני גילה אחר גילה בזמן שהוא צדיק בן צדיק ואלה תולדות יצחק בן אברהם.

בס"ד פענחתי את פרשנותו ברמז של ר' לוי לאמור:
וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק, בֶּן-אַבְרָהָם (גימטריה 727) זהה לפסוק שהוא מצטט ממשלי, כג,טו,
בְּנִי, אִם-חָכַם לִבֶּךָ יִשְׂמַח לִבִּי גַם-אָנִי (גימטריה 727)

בע"ה אפרסם כל שבוע דוגמאות דומות.
שבת שלום
 

אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל