9 ימים בדרום אפריקה - מסלולים וחוויות

דרום אפריקה השוכנת בקצה היבשת כוללת נופים , ספארי ואנשים מתרבויות שונות . הכל ביחד משתלב למשהו מיוחד

דרום אפריקה היא ארץ מורכבת מנופים מגוונים החל מהרים גבוהים ועד לחוף ים שחלקו לבן כשלג וחלקו מסולע ומשונן, חוות חקלאיות ענקיות וכרמים גדולים וממש קרוב אליהם מדבר קארו, מזג אויר שמתחלף מחום לגשם וקור, פרק גרוגר הענק בגודלה של מדינת ישראל שבו אפשר להסתובב ממש ללא הרשה של זמן ולגלות חיות בכל פינה ובנוסף אליו שמורות פרטיות ושמורות טבע מדינה שבה ההבדל בין שחורים ולבנים נראה בכל מקום, בתיהם הגדולים ומוקפי החומה והגדר של הלבנים לעומת ערי השחורים שבהן בתים קטנים שרובם פחונים ורק מיעוטם בנויים . מדינה שבה שילוב תרבות אנגלית קרה ותרבות הולנדית חמה שנותנות ביחד תחושה טובה של קבלת פנים.ערכתי עם ביתי גילי טיול קצר של 9 ימים

30.10
• יצאנו ביום ו' לטיסה של 9 שעות ליוהנסבורג שבדרום אפריקה ,מזג האויר השתנה במהלך הטיסה , כך שלעיתים היתה ראות בהירה וניתן היה לראות את יבשת אפריקה מלמעלה .חב' אל לא נותנת לבחור מה לראות במהלך הטיסה הארוכה ונאלצנו לצפות בסדרות ובסרטים לא מענינים.. את זמן הטיסה הארוך העברנו בשינה, קריאה ואכילה ושתיה. עם הגעתנו ליוהנסבורג עברנו במהירות את ביקורת הדרכונים ולאחר קבלת המזודות לקחנו את הרכב השכור ויצאנו לנסיעה ארוכה של 350 ק"מ לכוון מזרח ללינה ב אלמר שבדרך לפרק קרוגר.במהלך הנסיעה היינו צריכים לעצור פעמיים לתשלום אגרת כביש. מזג האויר התחלף לרעתנו בדרך והגענו קצת באיחור ומיד הלכנו לישון.
• 31.10
• את היום השני פתחנו בארוחת בוקר מהנה ויצאנו לכוון שער מהלה שבדרום פרק קרוגר. שילמנו עבור הכניסה 160 ראנד לראש ועוד 25 ראנד עבור חוברת עם מפות של הפרק שהיתה לנו ליזר בהמשך ונכנסנו אל תוך הפרק .ממש בכניסה קיבלו את פנינו קבוצת אימפלות וצמד פילים. הדבר המקסים בפרק הוא שאנחנו מסתובבים בדרכים והחיות הנמצאות בסביבתן הטבעית מופיעות בפנינו ללא הכנה .מהירות הנסיעה בפרק מוגבלת ל 50 קמש בדרכים סלולות ו 40 קמש בדרכי העפר.במהלך היום נסענו כ 150 ק"מ בדרכי הפרק ופגשנו בג'ירפות,קרנפים, קופי בבון וקבוצת פילות עם פילונים שחצתה את דרכנו הגענו למחנה סקוקוזה ונרשמנו לספארי ערב ולספארי בוקר(מחיר לאדם 160 ר לסיור). התמקמנו בחדר שהיה בנוי בצורת בקתה אפריקנית עגולה עם גג מקש ובשעה 5 יצאנו לספארי ערב המתחיל עם אור אחרון ונמשך שלש שעות אל תוך החשיכה ברכב ספארי גבוה .במהלך שעת האור פגשנו בנחש ממבה שחור על הכביש עם רדת החשיכה הדלקנו את הזרקורים המחוברים לרכב והתחלנו לחפש את עיני החיות המנצנצות בחשיכה. הצלחנו למצוא קבוצת צבועים ואריה ענק. חזרנו מלאי סיפוק לשנת הלילה .
• 1.11
• את היום השלישי התחלנו בסיור ספארי בוקר שיצא מהמחנה בשעה 5.00 .יתרונם של הסיורים היוצאים מהמחנות הוא שהם נעשים אחרי סגירת השערים לקהל הרחב ב 18.00 או לפני פתיחתם ב 5.30 .סיור הבוקר לוקח גם הוא 3 שעות ורצוי להצטייד בלבוש חם. במהלך הסיור נתקלנו בנמר שהלך די קרוב לכביש ובתאואים שרבצו במים. האימפלות המסתובבות בפרק לא מענינות אחרי שנתקלים בהן בהרבה מקומות.עם סיום הספארי יצאנו עם רכבנו למסע של 200 ק"מ ברחבי הפרק ומצאנו זברות, בבונים, קרנפים לבנים, קודו,ו קבוצת אריות . יש בפרק מושג שנקרא פקק אריות, ברגע שמזהים בנסיעה על הדרך פקק , הגורם יהיה כמעט תמיד אריה. כולם מנסים למצוא את נקודת התצפית הטובה ביותר וכיון שהאריות הולכים הרי שהרכבים מתקדמים באותו כוון כדי לתפוס נקודה נוספת לצפיה, הכל ברוח טובה ונותנים לכולם להגיע ולראות.. לקראת ערב התמקמנו במחנה סטארה בבונגלו די דומה לזה שבו ישנו בלילה הקודם.

• 2.11
• עם שחר יצאנו לכוון שער קרוגר תוך כדי שאנו מנסים לאתר חיות בדרך ולכן למרות שהמרחק לשער אינו גדול לקח לנו כמעט שעתיים לצאת מהפרק ובשער בדקו שאכן שילמנו ביום הקודם בעבור השהיה .בפרק נסענו באזור של ערי שחורים (טאונשיפ) עלובות לכוון נהר הבלידה. כיון שבאנו מהדרום נסענו לאורך כביש 531 לgod's window שהיא נקודת תצתפית על עמק הבליידה המיוער כולו. ליד נק' התצפית יש מסלול ביער גשם. המשכנו למפלי ליסבון( מפלי הבליידה קרואים על שמות ערי בירה) ומשם בגלל קוצר בזמן דילגנו לקניון הבליידה(blyde ).הקניון בעומק של כ300 מ' ממוקם במפגש נהר הבלידה ונהר הזורם על סלע שחור.המים מפסלים באבן כל מיני צורות מענינות.מכאן יצאנו לנסיעה ארוכה לכוון יוהנסבורג להחזרת הרכב וטיסה לפורט אליזבט להמשך הטיול. הטיסה ארכה כשעה ורבע ובשדה התעופה קיבלה אותנו להקה מקומית בשירה ונגינה, לקחנו את הרכב ונסענו לצימר שהוזמן ללינה.
• 3.11
• בין פורט אליזבט וקיפטאון מקשר כביש n2 באורך של 730 ק"מ ובהמלצת בעלת הצימר נסענו בבוקר לפרק sea vieu (45r )שהוא אחוזה לשעבר שבה מסתובבות חיות המרעה בשטח הפתוח ובשטחים מגודרים נמצאים נמרים ואריות לבנים.ובנוסף יש במקום גן חיות קטן. במקום מטפלים גם בגורי אריות ונמרים וממש כשהגענו היו שני גורי נמרים בני 12 שבועות בטיול בוקר עם מטפליהם. קצת לפני מפרץ ג'רסי יש שפכי נהרות יפים והחול הוא לבן. המשכנו על כביש 102 לכוון מערב( היה עדיף לנסוע על ה n2 )
• כ 20 ק"מ לפני פלטנברג ביי לאחר מעבר על גשר המתנשא לגובה של 120 מ' מעל ערוץ נהר סטורם. ולאחריו פנינו לפרק ציציקמה לסדרת צילומי חוף מרהיבים של שילוב בין גלי הים וסלעים מחורצים בכל מיני צורות. מהפרק המשכנו על N2 עד לגשר בגובה 216 מ' שממנו מתבצעת קפיצת הבנג'י הגבוהה ביותר בעולם . כיאה לאתר תיירותי נבנתה ליד מגרש החניה מרפסת תצפית שממנה ניתן לצפות בקופצי הבנג'י. במקום יש גם פאב שבו מסך ענק עם צילום הקופצים.
• לאחר מכן המשכנו ל---- שבו מגדלים גורי חיות שננטשו או נפצעו ומחזירים אותם לטבע, ראינו כאן נמר קטן, שני צ'יטות שהוכנסנו לכלובם , חתולי בר וגור צ'טה שאוה נתנו לנו ללטף. לקראת ערב הגענו לניזנה וחוץ ממספר חנויות שבטיילת לחוף הלגונה , הכל כבר נסגר מוקדם. את הלגונה לא הצלחנו כבר לצלם וחיכינו לבוקר היום הבא.ניזנה יושבת על חוף לגונה מדהים. הלגונה מחוברת לים במיצר צר כשצמוד לחוף הים שני ראשי סלע ענקיים ששומרים על הכניסה ללגונה.
• 4.11
• בבוקר כשיצאנו לכוון התצפית על הלגונה ראינו המוני שחורים הולכים מערי הלווין לכוון מקומות עבודתם בניזנה .נסענו לאורך חוף הלגונה וטיפסנו דרך שכונות עם בתים מפוארים על צלע ההר כשכל אחד מהם צופה על הלגונה אל הראש השמאלי העומד בפתח המפרץ. מראש הסלע יש תצפית יפה על הלגונה ועל הים . בלגונה עצמה הוקם אי מלאכותי ועליו בתים צמודי ים. המשכנו לאורך החוף לעיר וילדרנס השוכנת באזור שבו פזורים אגמים קטנים ולידה פרק וילדרנס שהוא עצם שמורת טבע לציפורים ומולו יש חוף שבו ניתן בעונה לראות דולפינים . בהמשך נמצאת העיר ג'ורג' שהיא בירת המחוז ובה מספר בתים עתיקים בני כ400 שנה המרוכזים ממש ליד לשכת התיירות בעיר. בלשכה עצמה הצטידנו בחומר כתוב ובמידע על האזור ופנינו צפונה לכוון העיר הודסבורן שנמצאת במדבר קארו הקטן. את הדרך אליה עשינו בדרך עפר שהיתה הדרך העיקרית לשם לפני סלילת האוטוסטראדה . הדרך חצובה בסלע ומתפתלת לאורך מעלה ההר עד לעיירה הרולד מפעם לפעם פגשנו בבונים המטיילים על הדרך ורכבת עתיקה לוותה אותנו בחלק מהדרך. לקראת סיום דרך העפר התחיל אזור של יקבים וכרמים קטנים. לאט לאט אנו נכנסים לאזור המדבר עצמו והנוף משתנה ונהיה צחיח עם צמחיה מאוד נמוכה ועם חום שהגיע ל 38 מעלות וההרגשה היתה כמו בכבשן.הדרכים במדבר עוברות במעברי הרים חצובים בסלע תוך שהם חושפים צבעים שונים של הסלעים. כשהגענו לעיר בלברי פנינו לכוון חוף הים ונסענו בדרכי עפר רחבות ומעולות שבהן נוהגים במהירות ללא הרגשה שמדובר בדרך עפר .מטרתנו היתה פרק דה הופ הנמצא על החוף אך כשהתקרבנו אליו גילינו שזמן האור העומד לרשותנו לא יספיק לנו לביקור בפרק, מה עוד ששעון הדלק הראה על כמות של רבע מיכל בלבד ואנו כבר הכרנו את התופעה שתחנות דלק נמצאות רק בערים ולא רצינו להסתכן.מה שכן זכינו בחוויה נדירה של צליחת נהר על גבי מעבורת ידנית. באמצע הדרך ישנו נהר שכדי לחצות אותו יש להמתין למעבורת קטנה המופעלת ע"י שני אנשים הגוררים אותה לרוחב הנהר. ( 35R) נסענו לעיר סוולנדאם לתידלוק ונשארנו לישון בבית שבעלת הבית שלו מכינה ריבות ופירות יבשים .(390R) הגשם שהופיע באופן פתאומי לאחר החום שליווה אותנו במשך היום שטף לנו את החול שהצטבר על הרכב.
• 5.11

• לאחר ארוחת בוקר מהנה שמנו פעמינו לככון העיר הרמנוס שעל החוף . פנינו ללשכת התיירות בכניסה והם הפנו אותו למספר אתרים שבהם נראו ביום האתמול לויתנים. סיירנו באתרים שניתנו לנו ובאחד מהם – בטיילת המרכזית של העיירה הצטרפנו לקבוצת אנשים וצפינו במספר לויתנים השוחים די קרוב לחוף.נשארנו במקום עד שהספקנו לצלם ולהסריט.. נסענו לסומרסט וממנה פנינו לדרך היין כשמצד אחד נישאים ההרים הגבוהים ומהצד השני פרושים כרמים נרחבים שלחלקם צמודים יקבים .עצרנו בדרך בחנות ענקית המוכרת מיינות האזור ,פירות יבשים וריבות.המשכנו לעיר פארל שלצידה עומד צוק אבן קירח וענק בלב הכרמים שמסביב. מכאן המשכנו לקייפטאון והתמקמנו לשני הלילות הבאים בסי פוינט הצמודה. בערב יצאנו למפגש מפחתי מרגש עם בני דודים שלי שלא ראיתי הרבה שנים.

• 6.11

• בבוקר יצאנו דרומה לכוון כף התקוה הטובה כשאנו עוברים בכביש האגרה (28R ) החצוב בהר ממש מעל החוף ועובר בצ'פמנס ביי שבצד המערבי של חצי האי בכביש ישנם הרבה מפרצי חניה ובל אחד מהם עוצרים ומצלמים את הנוף המקסים . בפרק כף התקוה הטובה ( 75R ) ישנם כבישים המובילים למפרצים ולנקודות תצפית ולצידי הדרך פורחים פרחים יפים ומיוחדים . בכף עצמו שהוא הנקודה הדרום מערבית של אפריקה היתה רוח קרה וחזקה והצטלמנו ליד השלט כמו כל האנשים שהגיעו לשם . צילמנו גם את הסלעים הצבעוניים שעל החוף ועלינו לנקודת התצפית הצמודה למגדלור שממוקם מעל הכף.מכאן אפשר לראות את ההבדל בצבעי המים בין האוקינוס האטלנטי הקר והבהיר שממערב ובין האוקינוס ההודי החם והכהה יותר שממזרח. לאחר היציאה מהפרק נסענו צפונה בצד המזרחי של חצי האי כשפנינו מועדות לחוף בולדר שליד העיר סיימונס לתצפית על הפינגווינים החמודים הנמצאים על החול הלבן שבחוף . ליד מגרש החניה ישנם מוכרי מזכרות וניתן להתמקח איתם על המחיר. בהמשך הדרך צפונה ראינו שהר השולחן שהיה מכוסה עננים בבוקר התבהר ונסענו אליו. כשהגענו אמרו לנו שהרכבל וההר סגורים בגלל הרוחות החזקות. מסתבר שצריך מזל כדי לעלות על ההר. כדאי להתקשר אליהם ולברר לפני שמגיעים להר .הדרמנו להוט ביי שבה נמצא פרק הציפורים הגדול ביותר באפריקה כולה(65R ) . זהו אתר מקסים המרכז בתוכו ציפורים מכל הסוגים בכלובים ענקיים המכוסים מלמעלה ברשת ולכל כלוב נכנסים דרך דלתות כפולות כך שהמגע עם הציפורים הוא ישיר לגמרי כולל בכלובי עופות הטרף. בפרק ישנם גם קופים וקצת חיות אחרות . המסלול בין הכלובים משולט וברור וזמן הביקור( כשלש שעות) עובר ממש ללא הרגשה. את ערב יום שישי בילינו עם בני הדודים בהשלמת מידע.

• 7.11
• את היום האחרון בדרום אפריקה בילינו בעיר קייפטאון עצמה. הר השולחן שוב היה מכוסה בעננים ועלינו לגבעה הצמודה אליו- ראש האריה – שממנה יש תצפית על העיר וסביבתה. ירדנו אל העיר לסיור באתרים המרכזיים שלה . מעבר לבית העיריה, בית המשפט והמבצר, האזור היפה הוא האזור המוסלמי שהיה בזמנו מקום מגורי העבדים והבתים הקטנים צבועים בצבעי פסטל עזים. מהתצפית רואים בלב העיר שטח ריק שהיה פעם אזור 6 של העיר ונהרס במסגרת מדיניות האפרטהייד והתושבים לא רוצים לבנות אותו מחדש ומשאירים אותו כמצבת זיכרון לתקופה ההיא. עצרנו בשוק שליד בית העיריה ולאחר שלא מצאנו בו דברים מענינים עברנו לאזור הווטרפרונט הצמוד לנמל .כאן בנו אתר קניות ענק מלא בחנויות , מסעדות ובתי קפה. עם סיום הקניות נסענו לשדה התעופה של קייפטאון שבדיוק נפתח בו חלק חדש המיועד לתחרויות גביע העולם בחודש יוני הבא. טסנו לג'והנסבורג ובה עלינו לטיסת אל על הביתה.