החורף בעיצומו – וכל הסכנות שהביא אתו

אם לא תהיו מודעים לסכנות – אל תצפו לנסים ונפלאות

למרות היותו של הקטנוע/אופנוע רכב בעל בעיות בטיחות רבות, ששיעור הנפגעים בו הנו רב וקשה, הרי במבחני הנהיגה המעשיים, לא מקדישים בכלל תשומת לב לנהיגה בטוחה, אפילו לא ברמה מינימלית.
הבעיה חריפה פי כמה, במזג אוויר גשום, כאשר הכביש רטוב והרוכב, שזה עתה קיבל את רישיון הנהיגה שלו, יוצא לרכיבה. הוא צריך להקפיד להיזהר במיוחד, בכביש בו המים לא נספגים, אלא נשארים על פני השטח.
ואכן, כאשר הכביש רטוב והרוכב שזה עתה קיבל את רישיון הנהיגה שלו, יוצא לרכיבה, בדרך כלל מתרחשות רוב התאונות.
חבר שעובד כנהג אמבולנס, אמר לי, ביודעו שאני רוכב על כלי דו גלגלי: אני אוסף את הרוכבים באיילון מהתעלה שבצדי הדרך.... ואכן הסטטיסטיקה המחרידה, שמתגלה לנו בזמן האחרון, לגבי התאונות הקשות בהן מעורבים רוכבי האופנוע, מצביעות בדיוק על כך.
אלו הם הכללים לזהירות ברכיבה על כלי דו גלגלי, שאתם צריכים להימנע מלעשות אותם:


לא לעקוף מצד ימין, לא לחתוך מכונית תוך כדי תנועה, ברמזור לא להתפרץ ראשונים, כי תמיד עלול להיות עוד רכב, שיעבור ברגע האחרון, אחרי שהרמזור כבר הפך לאדום. להקפיד לעמוד ברמזור, בנתיב המתאים להמשך נסיעתכם: אם אתם צריכים לפנות שמאלה, על תעמדו בנתיב שמיועד לנסיעה ישר!
לעבור בין מכוניות עומדות בפקק, זה בסדר. אבל לא לעבור בין מכוניות נוסעות, כי המהירות לא מתאימה להם. מכונית נוסעת עלולה בסטייה קלה, לפגוע באופנוע שמנסה לעבור בין שני מכוניות.
אל תיגררו – אל תיקחו דוגמא – כמו שהגשש אומר: קחו את אשתי לדוגמא – קחו אותה ממני! רוכבים רבים בכביש, עושים מלא שטויות על הכביש, ומסכנים את עצמם. אבל בסופו של דבר, מה שהם משיגים בכך, הוא חיסכון של דקות בודדות בהגעה ליעד. תזכרו! אחוז הפגיעה הקשה ברוכבי הקטנועים, הולכת וגדלה משנה לשנה, והיא ממש גבוהה! אל תצטרפו לסטטיסטיקה הרת האסון הזאת.


כביש חלק גורם לכך שכל ברקס מסכן את היציבות של האופנוע. כל הטיה של האופנוע במצב כזה, גורמת לכך שהשליטה על האופנוע תהיה כמעט אפסית. כמובן, שיש גם את הרעה החולה הזאת, של הצבע הלא תקני, שבארץ צובעים בהם, את סימני הדרך כל הכביש. אלו הופכים, עם הגשם, לחלקים מאין כמותם. לא רק זאת, רוכבים רבים אינם מודעים, שגם הצבע של כחול לבן, על צדי המדרכה, מחליק מאוד. רוכב שינסה לעלות על המדרכה, עלול, אם היא רטובה, להחליק בצורה מסוכנת מאוד!
כמו כן, בחירת רבים מהרוכבים בכלי כהים ובדרך כלל שחורים, מקשה לראות אותם, בייחוד בשעות בין הערביים והחשיכה. בנוסף, רוכבים רבים, מקפלים את המראות שלהם, כדי שיוכלו לעבור בין מכוניות ובכך לא רק עוברים על החוק, אלא הופכים לעיוורים לנוגע במה שקורה מסביבם. אני זוכר, שפעם כיוונתי את הראי של האופנוע שלי ברמזור, אחרי שהתחלתי לנסוע, ורוכב אחר העיר לי: כל הכבוד לך! אכן תופעה נדירה...
לא רק שרוכבים רבים לא מקפידים לנעול נעליים בזמן הנסיעה, אלא הם רוכבים תוך כדי כך, שבמקום להניח את כפות הרגליים על האופנוע, הם מניחים אותן משתלשלים מטה בצדי האופנוע. כך קורה שכל חפץ בולט בדרך, עלול להתנגש בכפות הרגליים שלהם ולגרום לנזק קשה או תאונה של ממש.
לאחרונה עם הקצאת מסלולים מיוחדים לתחבורה ציבורית ולרכבים, שבהם יותר משלוש נוסעים, נגזלו מהרוכב הזהיר, הנתיבים הימניים. שכן אלו הנתיבים, שמן הראוי שכל רוכב יבחר בהם, במקום להיכנס לתנועה בין המכוניות, שהן מהירות יותר מהכלי הדו גלגלי. בנוסף, הרכבים שבהם יש יותר משלוש נוסעים, והבוחרים בנתיב הימני, רוגזים על הרוכבים האטיים ונכנסים לנתיב הרכיבה שלהם, תוך ניסיון לדחוף אותם לשולי הכביש.
כללית יש לי עצה לרכיבה זהירה ומתונה. וגם קחו בחשבון, שאם ברגע האחרון, החלטתם לפני רמזור, לפנות בו בנתיב אחר מאשר אתם נמצאים בו, אל תעברו נתיב בחופזה, לכל היותר תפנו ברמזור הבא, או תעצרו בצד, בנתיב הימני, עד שיתאפשר לכם להיכנס לנתיב השמאלי, כדי לפנות שמאלה. זכרו! במיוחד בכביש חלק, כל סטיה של הרגע האחרון, או ברקס פתאומי, יגרום לכם להתהפך. אז אל תפתיעו את הנהגים האחרים וגם, אל תפתיעו את עצמכם. עדיף להמשיך ישר, ולעבור פניה שפספסתם, מאשר להסתכן בתאונה!


הייתה פעם סיסמא מאוד חכמה, לרלב"ד, בנוסח: נתיב הנסיעה שלך, הוא ביטוח החיים שלך. ואכן, סטיה ממסלול הנסיעה, הוא מסוכן ביותר: לגבי האופנוע, אם הוא לא מודע היטב לרכבים משני צדדיו, ולגבי המכונית, שיש להם נקודות מתות, שבהן לא רואים אם יש איזה קטנוע מצדי הרכב.

כולם יודעים שרוכבי האופניים מפרים את כל חוקי התנועה, תוך שהם מסכנים את חייהם בצורה פראית. לאחרונה המשטרה, סוף סוף, מגלה סימנים של התעניינות בדבר, אבל עדיין זה רחוק מלהיות מספק. כוונתי שהרוכבים הללו, ממש מסכנים את חייהם ו"תורמים" תרומה גדולה לנפגעי תאונות הדרכים.
עד שהמשטרה לא תאכוף את החוקים עליהם, אין סיכוי שהם ישנו מהתנהגותם.
רק לאחרונה, כשאני נוסע בשעות החשכה, אני רואה, בדרך מחוץ למרכז העיר, כביש שהמכוניות נוסעות שם מהר, רוכב אופניים בלי אורות בכלל. ממש אי אפשר להבחין בו! הייתי בטוח שמדובר, באיזה עובד זר, או מהגר לא חוקי, אבל מסתבר שזה שליח של וולט! עד כדי כך! השליח שמחויב גם על ידי חברת וולט, בשמירה על חוקי התנועה, סיכן בצורה פראית את חייו ויש לומר, את שלום הציבור. שכן מי שהיה פוגע בו, היה בעצמו נכנס להלם וסובל.


כלל זהב חשוב ביותר, ממש מציל חיים – הוא ללמד את הרוכבים שאסור לבלום, תוך כדי הפניית האופנוע ממסלול הרכיבה הישר.
ברור כמעט לכל רוכב אופנוע שכביש רטוב הוא חּלּק ומסוכן כמובן לרכב הדו גלגלי שעלול להחליק ולגרום לאסון.
אבל בדרך כלל, הוא לא מודע לזה, שהדבר קורה לרוב בבלימה תוך פנייה.
למרבה האסון – דווקא לפני פנייה, אם רגילה ואם פתאומית, כאשר נזכרים ברגע האחרון שיש לפנות – אם פונים אז מחליקים!
יש ללמד את הרוכבים שצריך ללחוץ על הבלמים, רק כאשר האופנוע נוסע ישר – פני שמתחילים לפנות ממש!
אלו הן המנטרות, שמן הראוי, שכל רוכב כלי דו גלגלי, ישנן, כשהוא יוצא לרכב במזג אוויר גשום:


כביש רטוב לאופנוען עוין - אבל לבלום בו מסוכן עוד יותר!

בלימה בקו ישר בכביש רטוב עוד אפשרית – אבל בבלימה בזווית, על בטוח תחליק!
חשוב היטב וקח בחשבון - כדי שבכביש רטוב לא תסטה ותחליק פתאום!

זכור ישר ולעניין  לבלום בכביש רטוב רק בקו ישר ניתן.
כביש רטוב עליך לא חס, אם לפנייה בבלימה אתה נכנס



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל