אלוהים דת ומוסר

מדיניות ישראל בשיח הציבורי וההומניטרי, בסוגיה האם ישראל מחויבת לקבל באופן כללי ולקלוט פליטים? או לבצע סלקציה ולקלוט גם לא יהודים?

מדיניות ישראל בשיח הציבורי וההומניטרי, בסוגיה האם ישראל מחויבת לקבל באופן כללי ולקלוט פליטים? או לבצע סלקציה ולקלוט גם לא יהודים? המצב מסובך מאחר וביניהם ישנם זוגות מעורבים של בני אומות שונות ולא יהודים. איפה החמלה היהודית? נזכרים לפתע כל מי שחושב אחרת? שאלה מוסרית בצו השעה, שנופלת דווקא על העם הכי נירדף בעולם. זו כבר לא שאלה של קסנופוביה (פחד זרים) זו שאלה הומנית. אתה נמדד בשעת צרה...


בפעם האחרונה נתקלתי גם באנשים שגרו בשכנות וגם בסיפור הומני, בשעה שישראל קלטה פליטים מוויאטנם, שמנחם בגין הביא לפה. אבל אז היה מדובר במספר פליטים מצומצם... היום העולם נוהג, באופן שונה מאשר נהג בסיפור הטראגי של האונייה "סטרומה". זו הטלטלה ימים רבים בים והעולם שתק ועמד מנגד. עד שלבסוף טובעה על כל נוסעיה היהודים. אבל היום דם יהודי לא יהיה הפקר... כדאי לזכור מה עשה לך עמלק... איפה היה אלוהים בשואה? אלו השאלות ששואל העם היהודי.
יהודים נרדפו הוגלו והושמדו לאורך הדורות, במיני פרעות ומיתות אכזריות שונות ומשונות. ובל נשכח את האוקראינים שרצחו בנו ללא רחם.


גם אצלי במשפחה סיפור הרדיפה מתחיל בסבא רבא אב הסבתא. שאני כמובן לא הכרתי. בתחילת המאה הוא נימלט עם משפחתו מאוקראינה, מפאת רדיפת הגויים. הוא עבר דרך רומניה וטורקיה, שם נאסף ע"י הקהילה היהודית, תחת חסותם. כידוע חסות האימפריה העותומנית הייתה בסיס איתן באותם זמנים.


גם כאן בישראל שמעתי לא מעט יוצאי חבר העמים, שסיפרו על ילדותם, עת הציגה המורה הגויה בפני הילדים, את הילדים היהודים. היא הסבירה לכיתה מי הם היהודים, במילים: כך נראה יהודי ז'יד שרצח את ישו... היום נאלצת ישראל בשיקול דעת תכליתי מוסרי, לעמוד מול הדילמה לא פשוטה. והיא: האם התהפכו היוצרות או מה? יש לציין שהחובה המוסרית היא חלק מן ההלכה ומערכת החובות המוטלות אוטומטית על כל יהודי באשר הוא. לעזור ולהציל כל נפש, ללא הבדל דת וגזע, מתוך מידת הרחמים ויש לקבלם לקהל בני ישראל... הדיאלוג המוסרי הוא המדובר והבוער היום.


שכן דרך מפותלת עוברת האמונה היהודית למודת הסבל, המתמודדת בהגיון היהודי. זה הטוען שכולם הם בריותיו של האל. ובתלמוד נכתב: "ואתן צאני מרעיתי אתם". גם במשנה דאבות נאמר: "שנאת הבריות מוצאין את האדם מן העולם." על אהבת אדם לגוי, נאמר שאין שום אדם יכול להתיר ביזיון ולפגוע בכבוד האדם גופו וצלמו. אין מקום להבחנות בין יהודים לנוכרים כפי שכונו אז, עמלקים, מצרים ואדומים. לדעת רבנים והסנהדרין כולם שווים ונולדו בצלם אלוהים. חוק יהודי עתיק יומין מסביר ומבקש בכתובים: "כל המציל נפש אחת בישראל כאילו הציל עולם ומלואו."
ולסיכום אני חושב בציניות שמי שלא סובל או עבר סבל בגולה הוא לא יהודי... מה השאלה זה צודק וזה צודק...



אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל