תלונות גרועות מחטאים. דור המדבר כמשל לזמננו.

בפרשתנו ובפרשיות הבאות רצף של תלונות. המתאווים לבשר, דברי הסרה מרים במשה, קורח ועדתו, חטא המרגלים. לכאורה מה רואה התורה ברכילות שלילית זו?

בפרשתנו ובפרשיות הבאות רצף של תלונות. המתאווים לבשר, דברי הסרה מרים במשה, קורח ועדתו, חטא המרגלים. לכאורה מה רואה התורה ברכילות שלילית זו? התורה מלמדת אותנו פרק משמעותי מאוד על החיים הן של העם והן של הפרט. והוא שהאויבים של העם או של האדם אינם מבחוץ אלא דווקא מבפנים. התלונות הן שיקוף של תפיסת מציאות מעוותת לא משנה כמה טוב או רע המציאות בעיני המתבונן. חוויות החיים כהשתקפות סובייקטיבית שלי על המציאות. הרב קוק: "יסוד האושר הוא אהבת האמת בשכל, אהבת היושר בחיים, אהבת היופי ברגש . . ." היינו הסתכלות חיובית על המציאות היא מציאות והיא האמת.
משה: "וְאִם כָּכָה אַתְּ עֹשֶׂה לִּי הָרְגֵנִי נָא הָרֹג מפליא הדבר אחרי חטא העגל משה הקריב עצמו כדי להציל את העם ואילו כאן משה מבקש למות. מה גרם אפוא למשבר הגדול? התשובה על חטא העגל אפשר להתגבר, אך בתפיסת עולם מעוותת אי אפשר להתקדם. תלונות על בסיס תפיסה מעוותת גרועים מחטאים
לזמננו. אנו בתקופת שפע חומרי רוחני טכנולוגי מדעי תורני שלא היה מעולם. ישיבות תלמודי תורה וכוללים צצים בכל אתר ואתר דתיים מסורתיים חילוניים מתעסקים ברוחניות ובהתבוננות פנימית. ובו זמנית אנו בריב ומדון בינינו ובין עצמינו. זו תופעה שקיימת לא רק במרחב הלאומי אלא גם במרחב האישי.
ממצאי המחקרים המדעיים האחרונים חופפים את תורת החסידות והפילוסופיה היהודית השמחה והאושר ניתנים להשגה. האושר הוא לא תוצאה, גם לא יעד, אלא תהליך מתמשך. האושר קשור לגישה שלי לחיים ולאופן שבו אני חווה אירועים. האושר נמצא בי ולא משום גורם חיצוני. העולם הפנימי ותפיסת המציאות ניתנות לשינוי. השינוי הנחוץ אינו במציאות אלא בתפיסת המציאות. ביהדות התחום של עבודת הנפש מפותח מאוד בחסידות ובקבלה. בזמננו אנו עדים לתנועה כלל עולמית של העמקה בעולם הפנימי של נפש האדם, החותרת לתיקון לא רק של ה"לעשות" אלא גם של ה"להיות". שנזכה!


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...
הצג הכל