כיצד להגיע ליעד ולא רק ליד

היום עם הווייז קל לנו להגיע לכל מקום, אבל הדרך עדיין לא בטוחה. התקדמנו כברת דרך ארוכה, בבטיחות הרכבים והדרכים, אבל הגורם האנושי עדיין לוקה בחסר ואפילו סובל ממחלה של ממש. לא מספיק שנלמד כיצד לנהוג נכון, יש גם לעשות אכיפה אפקטיבית. הלמידה של האדם נמשכת גם בחייו הבוגרים, אבל בעניין הבטיחות בכבישים, הוא עלול לא לקבל הזדמנות שנייה...

המשטרה ניצבת חסרת אונים מול העלייה התמידית בתאונות בקרב רוכבי הקטנועים.
בוקר טוב! כאילו שהסיבה אינה ברורה. אין חדש תחת השמש: המשטרה לא מתעסקת כלל בגורם החשוב ביותר לתאונות בקרב הרוכבים (ואגב גם בקרב רוכבי האופניים החשמליים). מדובר פשוט ברכיבה פרועה ומסוכנת, שהמשטרה לא אוכפת בזמן אמת, בכביש. הממונים במשטרה על האכיפה בכבישים, מגלגלים עיניים למעלה, לנוכח נתונים סטטיסטיים מטרידים אלו, כאילו הישועה צריכה לבוא מהשמיים והיא לא נמצאת ממש מתחת לאף של המשטרה!
כוחות המשטרה פרוסים במארבים בכל מני תמרורים שונים ומשונים, ברחבי העיר. הם פשוט מסתתרים שם ומגיחים כדי לאכוף עברות של אי ציות לתמרור זה או אחר.
כלומר, היא מחפשת את הגרוש מתחת לפנס ולא טורחת לפעול איפה שצריך, בזמן אמת, בתנועה שבכביש.


זה בהחלט חדש ולא סודי. כל נהג יספר לכם על הרכיבה הפושעת של הכלים הדו גלגליים, שמפרים כל חוק אפשרי, תוך סיכון עצמי עצום. רוכב קטנוע, שבאתי לקנות את הכלי שלו, אמר: "הרי אתה לא עוצר אף פעם!" ובאמת זה המוטו של הרוכבים, לא לעצור ולא להתחשב בשום סכנה. לעקוף בתנועה החזקה, להיצמד לרכבים, במקום לשמור מרחק בטוח, להידחף לתוך תנועה צפופה של כלי רכב, במקום להתרחק...
לא מזמן, המשטרה חשבה לפעול נגד הרוכבים ולמנוע מהם לנסוע על השוליים. נכון שיש רוכבים שהנסיעה שלהם על השוליים, היא שערורייתית, אבל אלו הרוכבים שהתנהגותם בכביש, בתנועה, בכל מקום, היא עבריינית ופושעת. והם הולכים ומתרבים. רוכב אחד לומד מהשני וכל רוכב חדש שעולה על הכביש, מאמץ לעצמו את תרבות הרכיבה ושוכח את כל הכללים שלמד בבית הספר.
אבל המשטרה שמה את יהבה על חינוך הרוכבים, מגיל צעיר, לזהירות. מה זה יואיל, הרי בשטח הם יאמצו לעצמם את תרבות הרכיבה, המקובלת, שהם רואים. ואיזה חינוך מגיל צעיר, המשטרה מנסה ליישם, אם הצעירים הרוכבים על אופניים חשמליים, גרועים אפילו מהרוכבים על הקטנועים והאופנועים?!

אני לא מאלה שפוחד להרביץ מהירות. המכוניות החדשות ניחנות במערכות מעולות, שיכולות לעצור את הרכב בצורה אידיאלית, גם במהירויות הרבה מעבר למותר... לא כן לגבי הדו גלגליים. רכב דו גלגלי לא יכול לעצור בצורה בטוחה ומיידית, כי הוא יאבד את יציבותו וגם הרוכב עלול לעוף, שכן אין שם חגורות בטיחות.... לא לחינם אופנוענים נחשבו מאז ומעולם למין מתאבדים כאלה. הם אהבו לדהור במהירויות גבוהות, שסיכנו אותם בצורה רצינית ביותר. אבל אני כל הזמן רואה רוכבים, שמרביצים פול גז, מתוך מחשבה, שהם חייבים לנצל את מהירות הכלי עד למקסימום. הם מנסים להשתלב בתנועה מהירה של מכוניות, כאשר יכולת התמרון, ההאטה והעצירה שלהם, ממש ירודה לעומת המכוניות!
ועוד לא אמרתי דבר על התאונות שהרוכבים גורמים, בדרך עקיפה, כאשר הם מאלצים את הנהגים לנסוע בצורה מוזרה, כדי להימנע מלפגוע בהם!
מלאך המוות

המנהגים הפסולים והמסוכנים

עוד שתי רעות חולות, של רבים מהרוכבים היא הנוהג לקפל את המראות, כי זה מפריע להם להשתחל בין מכוניות (דבר שלא בהכרח נכון). וגם חברות שליחויות, שארגזי המשלוחים שלהם, המורכבים על הקטנועים, הם ענקיים. גודל כזה פוגע חמורות באווירודינמיקה של הרוכב, שלא לדבר על כך, שבזמן שהרוכב משתחל בין מכוניות, הארגז מאחורה, עלול לפגוע ברכב ולהעיף את הרוכב מהכביש.
קשה להבין את הרוכבים, שכאילו הם מסתכנים בכוונה, כמה שיותר. הם חותכים מכוניות, שבדרך נס מצליחים להימנע מלהיכנס בהם. הם פורצים ברמזור קדימה, באותו המסלול של המכונית ועלולים להיפגע ממנה. על המראות כבר דברתי. הרוכבים, שהם הכי פגיעים בכביש, לא מקפידים לשמור על המסלול הנכון, ברמזור. כוונתי שאני רואה כל הזמן רוכבים, שלמשל, עומדים ברמזור בצד שמאל של הכביש, כשכוונתם לנסוע ישר. רכב שלידם, שיש לו אפשרות להמשיך ישר וגם שמאלה, עלול לפנות שמאלה ולפגוע ברוכב, שהמסלול שלו מיועד רק לפניה שמאלה. ועוד נושא, שנראה שולי, אבל מוכיח את הכלל: הצבע השחור, שרבים מאוד מהרוכבים בוחרים לכלי שלהם. אם הרשויות אוכפות היום, בצדק, חובת הדלקת אורות כל השנה, לכלים הדו גלגליים, הרי ידוע שצבע לבן של רכב, בולט. אבל הצבע השחור, עלול, בייחוד בכלים הדו גלגליים הצרים, לגרום לנהגים בכביש, לא להבחין ברוכב. ובנוסף (אין גבול לזלזול) רבים מהכלים הללו, מצוידים במגן רוח בצבע שחור, אטום לראייה. הדבר כמובן לא מאפשר לרוכב לראות את הכביש, כמו שצריך, ולהבחין, למשל, בכביש רטוב בסכנות ההחלקה שנמצאים עליו...
הצופר של רוב הכלים הדו גלגליים, חלש. דווקא הם, שצריכים להיראות ולהישמע, מקופחים מבחינה זאת. שלא לדבר על כך, שבכבישים שלנו, משתמשים בצופר, לכל מטרה ורק לא למה שהוא נועד לה: אזהרה מפני סכנה.

ועוד מעשה לא חוקי, שאולי הרוכבים לא מודעים לו, אבל כדאי שיידעו עליו ויזהרו. כוונתי לנוהג של הרוכבים להוריד שתי רגליים, לצדי הכלי שלהם, במקום להניח אותם במקום המיועד להם. הרגליים התלויות, שהרוכב חושב שהן נחוצות אם יעצור פתאום, עלולות להיתקל באיזה חפץ, משהו בכביש, או בצד הדרך, הרגל נתפסת ויכולה אפילו להפיל את הרוכב. האמת שלי זה קרה לא פעם. הכול בגלל ההרגשה הסובייקטיבית, שהיא לא נכונה, שהרגליים בצדי הכלי, כשהן בהיכון לעצירה, מגבירות את הבטיחות שלנו. בניגוד למכוניות, הרוכב, בעל כלי עם שני גלגלים, עלול להיפגע גם בתחילת הנסיעה. מספיק שיתן גז פתאומי, בלי להיות מוכן ורכוב בצורה נכונה על הכלי, כדי שיתהפך. עוד סכנה חמורה, היא אם הרוכב לא ישים לב, ובתחילת הנסיעה, יפנה את הכידון באופן חד לכיוון מסוים. ברגע שיתן גז, הכלי לא יוכל להתקדם והוא פשוט יתהפך...

ואחרון: כדאי בהחלט לנסוע בזהירות מרבית, שכן גם אם אתה חושב שאתה צודק, בהתנהגות שלך בכביש וקורית תאונה עם נפגעים, אתה עלול לשלם על כך ביוקר. לא פעם נהגים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות נשלחו לכלא. התקשורת אוהבת להתערב במקרים כאלו וגם אם אתה צודק, עדיין עצם התאונה הקטלנית, הופכת אותך לאשם! אז תיזהר על הכביש, כדי שלא תצטרך להיזהר מהרשעה (גם לא צודקת) ולהיאבק בבית המשפט!


אהבת? לחץ כאן וקבל עדכונים על תכנים חדשים שלי
+ שמירה על זכויות היוצרים למאמר באחריות הכותב בלבד

תגובות

טוען...